liveteskrivet.blogg.se

I mitt hem

Kategori: Allmänt

Det börjat bli kyligt i den här staden och vi har inte haft varmvatten eller värme i vår lägenhet på fem dagar och jag har massa smutstvätt som jag inte kan tvätta för, vi har ju inget varmvatten. Och disken diskas men fettet löses inte upp för, för vi har återigen inget varmvatten. Inatt sov jag med ett linne, en polotröja, en stickad tröja över det och var alldeles invirad i mitt täcke och min filt, men ändå kändes det som att vakna upp i ett kyligt och fuktigt tält, alldeles handlingsförlamad.
 
Och ungefär efter den första meningen i det föregående stycket skulle mamma och pappa säga att kära dotter ingen tvingade dig. Jag skulle respondera med amen vadå, ungefär, och komma med en utläggning om att det ju är viktigt att testa på att flytta hemifrån och vara självständig och att, sedan skulle de avbryta mig med en suck, säga att då behöver du inte klaga kära vän. Du har själv valt att flytta ifrån ett hem som för alltid erbjuder dig hus och rum och tak och värme och varmvatten och mat och någon som bryr sig om dig och ungefär allt annat du behöver som inte urholkar hela ditt stackars tankeflöde, eller bankkonto för den delen.
 
Jag kommer att hångarva, säga skojar ni eller, jag har det jättebra och behöver inte för fem öre komma hem. Hem kan jag ha här, förresten.
 
Här kommer ett självförakt frodas men du kan ändå inte inse hur absurt det är, hur du kan skapa dig ett hem var du vill ungefär när du vill, hur du sedan klagar över ett egetkonstruerat hem. För du vet samtidigt att om allt skiter sig, vilket det ofta gör, så kommer du alltid kunna återvända till ditt andra hem. Du kan säga hem till något så fort dina känlor ger utlopp för det och du pratar öppet om ditt hem utan att behöva mötas av ett endaste höjt ögonbryn. 
 
När varmvattnet och värmnen i ditt hem inte fungerar, då ringer du någon, interagerar på samma förstådda språk och säger med en skämtsam ton att ja i sverige har vi inte riktigt samma system, hehe. Din engelska är halvknacklig när du talar i termer om vatten- och värmesystem, men eftersom att du berättat att ditt egentliga hem är i sverige så är du plötsligt rätt så charmig.
 
Idag fick jag ett meddelande av mamma på facebook, hon är i kurdistan i tre veckors tid för att besöka sitt hem och skrev i korta meningar att hon träffade en bekant familj häromdagen, de är på flykt från sitt hem och från sin död, fem kvinnor med barn. Jag vill lämna allt som är skrivet precis här egentligen. Men förresten mamma, jag har bokat en enkelbiljett till Havanna, säger jag i förbifarten. Jag vet inte riktigt när jag kommer hem, men hem kommer jag väl någon gång.
Kram. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: