liveteskrivet.blogg.se

jag vet inte vad

Kategori: Allmänt

Jag ligger i samma säng, lyssnar till dramatiska vågor som stormen utanför orskar.
Tänker att det är grått, likgiltigt och kan inte sova
Tänker. Mycket, ungefär hela tiden när det är tyst.
Om vad som ska bli, av det här.
Vad det här nu är.
Jag ligger i samma säng, lyssnar till ljudet av vågorna från vinden,
Tänker, att jag inte ens förstår hur fint det är, att jag egentligen inte vill härifrån.
Somnar.
 
Golvet är alltid skitigt hos oss, med anledning av att vi ändå flyttar ut snart.
Det är en sorglig instinkt till varför vi inte moppar.
Räkningar dampas ner i vårt brevinkast. 
Vi läser i tystnad, är beredda på allt och läser högt upp dramatiska meningar som Missed Payment.
Säger Men vadå, vi betalade, ju. Eller.
 
Får magknip ibland, för allt som är ovisst i vardagen.  
Längtar efter någon slags kontroll. 
Ibland, bara ibland.
Men vad är det, egentligen.
Älskar att inte behöva organisera planera eller behöva veta ungefär precis vad morgondagen erbjuder.
Och att magknipet kan upphävas av en mening och uppgraderas efter några ord.
 
Passerar havet, blickar upp mot fiskmåsarna som cirkulerar över den lilla fiskaffären.
Tänker att havet inte gjort mig till någon annan. 
Minns att jag trodde att det skulle förändra något.
Det kan ge upphov till besvikelse, men jag vet inte för vad.
Säger hej till folk på stan. 
Till en som jobbar i affären, stammisen på puben jag jobbar på och han som raggade på mig.
Tänker att jag ju flyttade ifrån sådant hejande.
Sedan blir jag varm, för att jag hejar på folk jag passerar på min väg.
I en annan stad som jag snart lämnar.
 
Stänger puben tillsammans med Carly och Etti.
Jag har skrattat hela arbetspasset
Stått och dansat bakom bardisken,
Det är lördag och på lördagar spelar Kenny reagge och soul
Vi shottar Tuaca
Tänker att, ikväll ska jag trotsallt hem direkt efter stängning
Det händer ungefär väldigt sällan
När alla har gått hem sitter vi kvar på puben
Pint på pint, tänker att jag ju inte skulle men
Vi sitter kvar till halv fem
Det låter pretantiöst och jag saknar sällan men jag kommer sakna det här,
Tänker jag, när jag lunkar hem
Passerar nedsläkta skyltfönster, ett grälande par och ensamma människor som hade hoppats på något annat.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • pf säger:

    älskar dig alltid

    2015-11-30 | 16:21:37

Kommentera inlägget här: